Ugrás a fő tartalomhoz

  • PEOPLE & FOCUS
  • HR menedzsment
  • HR business coaching
    • humán stratégia és kontrolling
    • szervezettervezés
    • munkáltatói márkaépítés
    • szervezetfejlesztés
    • ösztönzéspolitika
    • személyzetfejlesztés
    • munkaerő-biztosítás
    • érdekvédelmi kapcsolatok
  • HR app fejlesztés
    • party & face
    • work & shop
    • go & work
    • t & é & r
    • on & board
  • Kapcsolat
  • PAP(P)OLÓ
  • ÖSSZHANGBAN
  • WANTED
  • HOL NEM VOLT MUNKAKÖRÖK

Vállalati öregdiákok - céges alumnik

2020. máj. 29. 09:29

Az alumni (a latin alumnus szó többes számú alakja, jelentése öregdiákok) mára már nem csak egy adott egyetem/campus/oktatási intézmény végzett hallgatóit, öregdiákjait jelenti, hanem egy nemzetközileg ismert és széleskörűen használt HR kifejezéssé is vált mindazokra vonatkozóan, akik egy adott cég, vállalat, intézmény, munkaközösség korábbi alkalmazottai/dolgozói voltak.

Persze nem véletlen, hogy az ’alumni’ kifejezés meghódította a munka világát is, hiszen a mai megfelelő-munkaerő-hiányos gazdasági környezetben,

  • amikoris a pandémia „jótékony elfedő” hatásától megszabadulván, az emberi erőforrás hiánya hatványozottan jelent meg újból a munkaerőpiacon;
  • valamint egy-egy munkavállaló (pláne ha ő a munkaerő-piaci generációváltást okozó Y vagy Z generáció tagja) már messze nem évtizedekre szóló elköteleződéssel kalkulál egy munkáltató felé;
  • sőt mit több már a munkaviszony helyett is inkább atipikus munkavégzési formákban (időszakos vagy határozott idejű megbízási szerződésben, katás foglalkoztatásban, gig economy platform megbízásban) gondolkodik

óriási baklövés az ex-kollegák, pontosabban a vállalatot valamilyen oknál fogva elhagyó volt-munkatársak, hútlen bedolgozók sértődött feketelistázása. Pedig sajnos ez, a mai magyar valóságban legalábbis, „tradicionális” gyakorlat még mindig.

Nemzetközi szinten, a multi-kulti világban azonban már számos vállalat, szervezet, intézmény felismerte az alumni közösségekben rejlő humán erő(forrás)t, és hogy a távozók durcás semmibevétele helyett bizony ápolni érdemes, és nem kevés pénzt költeni a cégismereten, a közös szakmai élményeken, bizalmi viszonyokon alapuló volt kollegiális kapcsolati háló kiépítésre, életben tartására, mi több célirányos működtetésére, hiszen

  • a jó szájízzel távozó kollégák felbecsülhetetlen céges márkaépítési értéket képviselhetnek a munkaerő-piacon, a nem-negatív, sőt gyakran kifejezetten pozitív megnyilatkozásaik okán;
  • az 'alumnik', illetve a kiépült kapcsolatrendszerük, az ajánlásaik révén kiváló toborzási pool-t, és ez által új (atipikus) megoldást jelent(het)nek a vállalati recruitment számára;
  • annál is inkább, mert az ’alumnik’ maguk is potenciális jelöltként jöhetnek számításba egy-egy a későbbiekben megnyíló pozíció esetén. Egy teljesen új belépő munkatársnál – pláne zöldfülű pályakezdőnél – jóval olcsóbb, illetve hatékonyabb egy-egy korábban ott dolgozó és visszatérő (visszacsábított) kollega újbóli alkalmazása, persze leginkább a betanítása, a közösségbe illesztése, teljes integrációja tekintetében;

A visszatérő dolgozók (alumnik) 40%-kal hatékonyabbak, mint a vállalatot egyáltalán nem ismerő vadiúj felvételesek, olyannyira, hogy egyes becslések szerint, az amerikai Fortune 500-as cégek az aktív alumni hálózataikból történő toborzással, évente, átlagosan, akár 12 millió dollárt tudnának megtakarítani.

  • ráadásul a „világlátott” (más vállalatoknál tapasztalatokat szerzett) exkollega friss és igen hasznos munkaerő-piaci benchmarkokat (például a bérekre vonatkozóan…), munkavégzési, munkáltatási tapasztalásokat és ismereteket, valamint akár üzleti best practise-eket hozhat be a vállalat vérkeringésébe;
  • sőt mi több a tényleges „öregdiákok” (a már nyugdíjba vonult kollégák) is hatékonyan segíthetik az onboarding folyamatokat, példának okáért mentorként, az új belépők vagy a más munkakörbe helyezett munkatársak integrálódását;

De a HR vonatkozásokon túlmutatóan, üzletviteli/üzletfejlesztési, sőt, ahogy a koronavírus okozta gazdasági sokk is felhívta erre a figyelmet (a versenytársak vagy épp a teljesen különböző iparágakban tevékenykedő vállalatok stratégiai együttműködése, összefogása – véd és dac szövetsége – során megvalósuló munkaerőcsere, dolgozóátirányítás, alkalmazottak kölcsönadása révén) válságkezelési szempontból is igen komoly potenciál rejlik az alumni hálózatokban.

A Harvard Business School 15 év amerikai befektetéseit vizsgáló kutatása szerint, a befektetők előszeretettel fektettek olyan cégekbe, amelyhez valamilyen alumni kötődésük volt, és ráadásul ezek a befektetések 8%-kal jobban is teljesítettek!



Legutóbbi bejegyzések

  • Villám-POSTÁS! Ja nem, villamos-POSTÁS!
    2025. júl. 4.
  • Kár, hogy olyan keveset tanulunk a zuzmóktól!
    2025. jún. 26.
  • Ép testben, ép dolgozó - a mozgás márpedig kifizetődő
    2025. jún. 20.
  • Vissza a kőkorszaki munkarendek felé
    2025. jún. 16.
  • A fizikai munka (is) agymunka
    2025. jún. 13.
  • PÜNKÖSDI KIRÁLYSÁG - Giuseppe Verdi
    2025. jún. 9.
  • Pünkösdi királyság!
    2025. jún. 9.


.