• PEOPLE & FOCUS
  • HR menedzsment
  • HR tanácsadás
    • humán stratégia és kontrolling
    • szervezettervezés
    • munkáltatói márkaépítés
    • szervezetfejlesztés
    • ösztönzéspolitika
    • személyzetfejlesztés
    • munkaerő-biztosítás
    • érdekvédelmi kapcsolatok
  • HR app fejlesztés
    • party & face
    • work & shop
    • go & work
    • t & é & r
    • on & board
  • Kapcsolat
  • PAP(P)OLÓ
  • ÖSSZHANGBAN

Rút kiskacsa azoknak, akiknek a munkájuk miatt autóval kell járniuk

2023. márc. 11. 1:21

Ami az amerikai autótörténelemben a Ford T-modell (a „Bádogböske”), vagy a németben a Volkswagen Typ1 (a „VW bogár”), az a franciának a Citroen 2CV "Kacsa”, amely megalkotásánál azokat célozták meg „akiknek munkájuk miatt autóval kell járniuk, és akiknek túl drága egy hétköznapi autót megvenni." - és elsősorban nem a városi kispénzű proletárokra, hanem a vidéki állatorvosokra, orvosokra, szülésznőkre, papokra, gazdálkodókra, őstermelőkre, piacozó kereskedőkre és családjaikra gondoltak (a 2CV Fourgonnette kisteherautó például összecsukható, kivehető ülésekkel és hátsó oldalablakokkal rendelkezett, így egy kereskedő a hétvégén családi járműként, hétközben pedig fuvarozási tevékenységre használhatta):

  • az autónak négy személy mellett 50 kg terhet is el kellett tudnia fuvaroznia;
  • át kellett tudjon menni egy frissen szántott területen az általa szállított kosár tojás összetörése nélkül;
  • egy teljesen gyakorlatlan sofőrnek is el kellett tudni vezetnie;
  • olcsónak, alacsony fenntartási költségűnek (3 liter százon) és egyszerűen szervizelhetőnek kellett lennie. 

A fenti elvárásoknak megfelelően, az első készre jelentett 2CV még egyetlen fényszóróval és féklámpával volt ellátva - egyrészt ez volt a törvény által előírt minimum, másrészt úgy gondolták, hogy a kiváltani szánt lovaskocsikon még ennyi sincs… -, de hiányzott belőle az elektromos indító, és a zárható vezetőajtó is. Az üzemanyagszint mérőpálcával volt ellenőrizhető, a sebességmérőt a szélvédő oszlopra rögzítették (az egyetlen másik műszer egy ampermérő volt), vászontetővel rendelkezett, és csak szürke színben volt kapható.

1939 közepén 250 autóból álló kísérleti sorozatot gyártottak, és meg is kapta a francia piacra való engedélyt, de a II. világháború megakadályozta a tömeggyártást, így a Citroën csak 1948. október 7-én mutatta be hivatalosan a párizsi szalonban. A heves kritikák ellenére – "...ez egy olyan tervező alkotása, aki szinte mazochista hévvel csókolta meg a megszorítások korbácsát", "...van hozzá konzervnyitó?", "csúnyasága és primitívsége ellenére a 2CV egy nagyon érdekes autó...” – a 2CV óriási hatással volt a francia lakosság alacsony jövedelmű szegmensének életére és példátlan kereskedelmi sikert aratott: az értékesítés megkezdését követően pár hónapon belül már hároméves várólista alakult ki, amely hamarosan öt évre nőtt. Abban az időben egy használt Kacsa drágább volt, mint egy új, mert a dolgozónak nem kellett várnia rá…. 

Az utolsó Kacsa 1990-ben, összesen pedig 5.114.961 példány hagyta el a fészket (amelyekhez még közel 2 millió Dyane és Mehari licence is társul).




Legutóbbi bejegyzések

  • Együttműködés összhangban
    2023. márc. 29.
  • Elől(felül)járóink...
    2023. márc. 26.
  • Tutajos (nem a Ladó Gyula Lajos)
    2023. márc. 24.
  • A sörlét hűtő léhűtő
    2023. márc. 20.
  • Siesta Borealis - ne pazarold másra az időt, amit alvással tölthetnél
    2023. márc. 19.
  • Ora et labora! - Imádkozz és dolgozz!
    2023. márc. 17.
  • I'M GOOD, I'M GONE - Lykke Li
    2023. márc. 17.


.